Ieder jaar maken we een overzicht van de meest populaire intranet artikelen op Embrace. En het jaar 2018 stond duidelijk in het teken van adoptie en interne communicatie. Veel organisaties hebben al een social intranet of een digitale werkplek, maar hoe betrek je zoveel mogelijk collega’s op het intranet? Door aandacht te besteden aan adoptie en interne communicatie! Deze trend zetten we voort in 2019!
Hier zijn ze dan! Laat je net als 14 242 andere professionals inspireren, veel leesplezier!
Om als organisatie het verschil te kunnen maken, moet je soms je interne communicatie verbeteren. Goed aangepakte interne communicatie maakt organisaties sterker, efficiënter en productiever. Hoe je dat doet? In dit artikel geven we je 7 handige tips om je interne communicatie te verbeteren.
Na dik twintig jaar is het fenomeen intranet stevig ingeburgerd en voor veel organisaties simpelweg onmisbaar. Maar welke opmerkelijke functies, eigenschappen of gebruikswijzen van een intranet zien we in 2018? En zijn het nieuwe of blijvende intranet-trends? We praten je in een paar minuten bij.
In een nieuw jaar wordt er vooruitgeblikt op het komende jaar en de bijbehorende trends en ontwikkelingen. Terug in 2017 keken we naar de trends voor interne communicatie, die toepasbaar zijn op je sociaal intranet. Het artikel is al 2 jaar oud, maar het blijft plakken in onze top 10!
Hoe moet een social intranet eruitzien? Waar moet je aan denken als je een intranet ontwerpt? En hoe zorg je ervoor dat het intranet relevant en gebruiksvriendelijk is voor je collega’s? In dit artikel nemen we je mee in het designproces van een social intranet.
Betrokken medewerkers maken een organisatie sterker. Het zou zomaar kunnen dat je deze bewering al veel vaker voorbij hebt zien komen. Maar hoe werkt dat? Wat is precies de meerwaarde van medewerkersbetrokkenheid?
Wij implementeerden de afgelopen jaren bij meer dan 300 organisaties een social intranet. Inmiddels werken zo’n 300.000 professionals met de digitale werkplek. Van onze samenwerkingen leren we veel, bijvoorbeeld hoe het intranet wordt gebruikt. Aan de hand van 9 intranet best practices laten we zien hoe verschillende organisaties omgaan met hun intranet.
Wat is het verschil tussen een traditioneel intranet en een social intranet? Een social intranet is een dynamisch intranet dat interactie als hoofdprincipe heeft. Het is geen bijzaak, maar fundamenteel voor het gebruik ervan. Social intranetten zijn de nieuwe norm geworden. Maar wat is social intranet precies? En wat is de meerwaarde van social?
Sinds december 2015 maken maar liefst 12.000 werknemers van gemeente Rotterdam gebruik van hun social intranet RIO. Hoe staan de zaken ervoor in 2018? We spraken Petra Berrevoets, adviseur corporate digitale media, al eerder over het verloop van het implementatietraject. Het interview hebben we uitgebreid met up to date informatie.
Hoe zorg je ervoor dat het nieuwe intranet een succes wordt? Een vraag die Paul Kouwenberg (webadviseur) en Irma van den Meijdenberg (communicatieadviseur) van zorginstelling Thebe zichzelf ook stelden. Na een aantal fusies en een reorganisatie door bezuinigingen in de zorg, bestond het team communicatie ineens uit twee in plaats van zeven mensen. Desondanks wisten zij met weinig middelen het sociaal intranet Jet succesvol te implementeren.
Een social intranet kan op allerlei vlakken faciliteren in het bereiken van je organisatiedoelstellingen. Zaak is wel dat die doelen helder zijn, direct vanaf dag één. Want wanneer je, plat gezegd, als een kip zonder kop een social intranet inzet, zal het resultaat ver te zoeken zijn. Mogelijke intranetdoelen zijn onder andere beter samenwerken, gemakkelijker kennis delen en/of kosten besparen. Er zijn vier basisvoorwaarden voor het behalen van intranetdoelstellingen.
Wil je meer intranet artikelen lezen?
We hebben niet alleen 38 nieuwe artikelen en klantcases geschreven, we hebben ook een nieuwe versie van het gele boekje ‘In 7 stappen naar een succesvol social intranet‘ gepubliceerd. En we hebben 3 nieuwe ebooks gepubliceerd: ‘Behaal intranet doelen in 5 stappen‘, ‘De mens achter de digitale werkplek‘ en ‘Een benchmark voor intranetgebruik bij gemeenten‘. Veel te lezen dus!