ARAG heeft met haar Embrace Social Intranet de #2 positie behaald in het benchmarkonderzoek naar de "stand van zaken van interne digitale platformen en content in Nederland." Deze ranglijst, opgesteld door onderzoeksbureau Evolve, beoordeelt hoe effectief organisaties interne digitale media inzetten. Er wordt gekeken naar strategie en beleid, en naar hoe goed de adoptie van het intranet is georganiseerd. ARAG’s platform,AVI, staat daarmee in een rijtje met onder andere ASML en Alliander. Een geweldig resultaat waar we ARAG graag mee feliciteren!
ARAG blijft zich inzetten voor optimalisatie, zoals eerder te lezen was in onze blog over hoe zij met de Embrace Check-up hun intranet naar een hoger niveau hebben getild.
Hoogste score voor Embrace Intranet
Embrace Social wordt hoog gewaardeerd in de lijst met meest gebruikte technologieën voor intranetten en digitale werkplekken. Hoewel het door minder organisaties wordt gebruikt dan Microsoft SharePoint, krijgt Embrace van gebruikers een veel hogere score: een 7,9, de hoogste score in het benchmark onderzoek!
“Ook lijkt de negativiteit rondom de kwaliteit van SharePoint minder te worden. Waar vroeger met een boog om SharePoint heen werd gelopen, scoort het platform nu een 6.6 qua tevredenheid onder de interne communicatieprofessionals. Dat is overigens nog steeds fors lager dan de 7.9 die Embrace gemiddeld scoort.” – Evolve
Belangrijkste bevindingen en verdere inzichten
Evolve Benchmark Onderzoek laat zien waar interne communicatie professionals zich dit jaar op richten. Van AI-gebruik tot het vergroten van de strategische koersbekendheid, deze inzichten geven je een helder beeld van de trends en uitdagingen op het gebied van interne communicatie. Hieronder de belangrijkste bevindingen op een rijtje:
- Het meest voorkomende doel van interne communicatieprofessionals in 2024 is het vergroten van de bekendheid van de koers en strategie.
- Bijna een kwart van de deelnemers geeft aan dat tussen de 20% en 40% van hun content met behulp van AI wordt gemaakt.
→ Lees hier hoe AI je kan helpen bij het beheren van kennisbanken, slimmer schrijven en automatisch vertalen. - Het intranet is het meest gebruikte middel om interne communicatiedoelen te bereiken.
- KPI’s en communicatiestrategieën vormen nog geen natuurlijke match: een groot deel van de organisaties maakt onvoldoende gebruik van meetbare doelen.
→ Lees hier hoe je in 4 stappen met analytics meer inzicht krijgt in je social intranet. - De aandacht voor goede interne content groeit. De meest voorkomende interne communicatiedoelen zijn het vergroten van bekendheid van de koers en strategie, het binden en boeien van medewerkers, en het stimuleren van kennisdeling.
Over Evolve en het onderzoek
Dit is de vijfde editie van het landelijke onderzoek naar de staat van interne digitale media en sociale intranetten in Nederland. Evolve heeft ongeveer 120 organisaties in Nederland gebenchmarkt op hoe succesvol ze zijn in het gebruik van interne digitale media. Ze hebben diverse (wetenschappelijke) studies uitgevoerd in samenwerking met onder andere de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, waaronder onderzoek naar de rol van AI in interne communicatie, het gebruik van digitale platformen door verschillende generaties, en het effect van interne social media op verbondenheid en alignment binnen organisaties.
Volledige onderzoek lezen?
Het volledige benchmarkonderzoek is hier te downloaden