Er is er èèn jarig??! Gebruik van emoticons in een zakelijke setting

In Embrace versie 1.17 introduceerden we emoticons in Embrace. Dit was een veelgevraagde gebruikerswens en heeft geleid tot interessante discussies, want; horen emoticons thuis op het social intranet? (Spoiler: ?) Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder. Oftewel een mooi moment om terug te blikken en vooruit te kijken. In deze blog: Hoe ervaren organisaties het gebruik van emoticons op het intranet? En wat kan het toevoegen? En antwoord op de hamvraag: horen emoticons nu wel of niet thuis in een zakelijke omgeving?

Wat vinden gebruikers van emoticons op het social intranet?

Op de Embrace Gebruikersgroep vroeg ik aan Embrace gebruikers hoe vaak ze emoticons voorbij zien komen op hun social intranet.

Bij de overgrote meerderheid wordt het dus dagelijks gebruikt en anders wel wekelijks. In kleinere Embrace groepen worden ze vaker gebruikt dan op de hoofdtijdlijn. Wat er ook wordt aangegeven, en iets wat voor mij nieuw is, emoticons worden voornamelijk gebruikt in reacties en een stuk minder in het originele bericht. Gebruikers zijn dus geneigd om hun reactie kenbaar te maken door middel van emoticons. En dat is heel slim van die gebruikers.

Emoticons op je werk?

De Universiteit van Missouri-St. Louis deed onderzoek naar het gebruik van emoticons in een zakelijke setting. Ze ontdekten dat het gebruik van emoticons ertoe leidde dat de ontvanger (van in dit geval een email) de zender aardiger vond en ook het gevoel kreeg dat de zender hen meer mocht. En een werkomgeving waar iedereen elkaar een aardig vind, dat is natuurlijk wel zo fijn en effectief.

En bovenal: de geloofwaardigheid van de zender werd hierdoor niet aangetast. Ook niet wanneer ze 4 emoticons in hun mail propten ?. Een ander voordeel is dat onze hersenen op dezelfde manier reageren op emoticons als we zouden doen op gezichten, je kan dus op deze manier een vorm van sociale lading meegeven aan je berichten. Je kan nuance aanbrengen in de reacties, hoe serieus (of juist niet) je iets bedoeld en daarmee prettiger en meer effectief werken.

Pizza?

In ons persoonlijke leven is het gebruik van emoticons inmiddels doodnormaal, tenminste.. in die van mij wel, bij jullie? Het is makkelijk om even ? te sturen, of ?? om aan te geven dat het prima is dat we vanavond pizza eten. Het is makkelijk en snel. En emoticons lenen zich, nog meer dan tekst, om een eigenlijk communicatie vorm/inside jokes te creëren. Ik vind dit prettig en simpelweg leuk. Wanneer je dit vertaald naar de werkomgeving zouden emoticons dus kunnen bijdragen aan het ondersteunen van de bedrijfscultuur,verbondenheid tussen collega’s en blij gevoel op je werk. Wanneer je dit toepast op een Embrace omgeving, met alle open lijnen van communicatie, neem je hierin nieuwe collega’s ook makkelijk mee.

Kortom:

Er zitten dus duidelijke voordelen aan het gebruik van emoticons. Omdat we in ons dagelijkse, persoonlijke, leven al heel gewend zijn aan het gebruik van deze hedendaagse hiëroglyfen lijkt het me mooi om deze vorm van communiceren ook vooral te omarmen binnen je organisatie. Het is precies dat stukje wat tekst niet kan oppakken waar emoticons wel hun rol kunnen vervullen. Er bestaan al vele handige gewoonten rondom emoticon gebruik, waarom hiervan geen gebruik maken?

Wil je Embrace liever van binnen bekijken? 

Meer weten over dit onderwerp?

Vraag het onze specialisten!
No items found.