Koerswijziging Portals: upgrade naar Umbraco 13
De afgelopen periode hebben we regelmatig gesproken over onze plannen om ons eigen CMS te gebruiken voor websites en klantportalen. Na zorgvuldige afweging hebben we besloten een andere koers te varen: in plaats van ons eigen CMS zetten we voortaan volledig in op het bewezen Umbraco-platform.
Belangrijk om te benadrukken: deze wijziging geldt uitsluitend voor Customers (CRM) en niet voor Social & Housing. Voor ons social intranet, waar inmiddels al meer dan 80 organisaties gebruikmaken van de nieuwste versie, blijven we ons eigen CMS inzetten. Met de overgang naar de Suite kan Social binnen dezelfde applicatie gebruikt worden.
In dit bericht leggen we uit wat deze keuze voor jullie betekent, hoe het traject eruitziet en wat jullie van ons kunnen verwachten.
Voor website/kantportaal zetten we onze doorontwikkeling voort op het bewezen Umbraco CMS-platform. Momenteel is ons ontwikkelteam volop bezig met de technische upgrade van Umbraco 7 naar Umbraco 13. Dit werk vindt voornamelijk plaats aan de back-end en wordt in oktober 2025 afgerond. Vanaf dat moment kunnen we starten met het overzetten van klanten naar de nieuwe versie. Functioneel levert dit in eerste instantie nog geen verschillen op, maar we houden vanzelfsprekend goed controle op de werking van alle bestaande functionaliteiten.
Na de upgrade zetten we de volgende stappen: het toevoegen van nieuwe functionaliteiten. De eerste prioriteit daarbij is Multi-Factor Authenticatie (MFA) voor toegang tot het CMS. Deze wordt vanaf november/december 2025 beschikbaar voor klanten die al op versie 13 draaien. Belangrijk: MFA is uitsluitend beschikbaar in Umbraco 13, niet in versie 7. Ook gaan we de gebruikservaring verbeteren: We optimaliseren de ervaring voor mobiel en tablet en zetten de laatste technische stappen om volledig aan de WCAG-toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen.
Onze planning: de weg naar de upgrade In de aanloop naar de livegang doorlopen we een zorgvuldig voorbereidingstraject. We verwachten de eerste portalen vanaf november te kunnen migreren, met als doel de meeste klantomgevingen begin volgend jaar te hebben overgezet.
Fase 1: Voorbereiding (heden - oktober) In deze fase leggen we het fundament voor de upgrade. Voor sommige punten nemen we persoonlijk contact op.
- Technische optimalisatie: We verplaatsen alle mediabestanden naar Azure Blob Storage voor een snellere en stabielere website.
- Actie: Mocht hiervoor een addendum in de verwerkersovereenkomst nodig zijn, dan neemt jullie accountmanager hierover contact op.
- Overstap naar SSS'en: We faseren Umbraco Forms definitief uit en begeleiden de overstap naar de modernere Self-Service Scenario's.
- Actie: Als dit bij jullie van toepassing is, neemt een consultant contact op om dit proces soepel te laten verlopen.
- Grote schoonmaak: We voeren een opschoonactie uit op de huidige omgevingen om verouderde content te verwijderen.
- Actie: Waar nodig neemt ons Team Updates contact met jullie op om samen de content op te schonen.
Fase 2: Testen en uitrollen (oktober – maart 2026) In deze fase zorgen we dat de daadwerkelijke upgrade vlekkeloos kan verlopen via een uitgebreid en herhaaldelijk testproces, totdat we 100% vertrouwen hebben in een perfecte migratie.
- Uitgebreid automatisch testen: We voeren volledige test-migraties uit op kopieën van de omgeving. Hierbij doen we niet alleen visuele regressietesten, maar scannen we ook geautomatiseerd de volledige site om te garanderen dat alle content compleet en correct is overgezet.
- Handmatige controle door ons: Nadat alle geautomatiseerde tests slagen, voert ons team een grondige handmatige controle uit als extra kwaliteitscheck. Dit hele proces herhalen we net zo lang tot het perfect is.
- Naadloze livegang: Pas als wij 100% tevreden zijn passen we de binding naar de website aan en werken jullie vanaf dat moment in een nieuwe omgeving op basis van Umbraco 13. Dit zorgt voor een livegang met zero downtime.
Blik op de toekomst: jullie wensen en onze roadmap Na de upgrade pakken we de doorontwikkeling van het platform versneld op. We zijn ons bewust van bestaande wensen en zullen deze na de update actualiseren en prioriteren. Enkele concrete verbeteringen die nu al op de roadmap staan:
- Verbetering van het widget framework binnen Umbraco met meer vrijheid voor stylingsmogelijkheden en nieuwe content types.
- Verbeteringen van het klantportaal waarbij we nieuwe concepten vanuit het Suite gebaseerde portal stapsgewijs gaan introduceren binnen Umbraco waaronder verbeterde schermen voor o.a. contract- en vastgoedinformatie, optimalisaties aan het reparatieverzoek proces en self-service scenario’s bijlagen bij nieuwsberichten en ook het verbeterde persoonlijk inbox-concept.
- We optimaliseren de ervaring voor mobiel en tablet en zetten de laatste stappen om volledig aan de WCAG-toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen.
We zijn ervan overtuigd dat deze koerswijziging leidt tot een stabieler platform, snellere innovatie en meer waarde voor jullie organisatie.