Hybride werken is door corona de norm geworden. Communiceren en samenwerken doen we grotendeels online. Dat brengt nieuwe mogelijkheden én uitdagingen met zich mee. Bij dit online congres op 5 april krijg je tips & tricks en maak je kennis met inspirerende praktijkvoorbeelden.
Namens Embrace vertellen gemeente De Fryske Marren en zorgorganisatie Amarant over hun social intranet. Ook hebben wij een digitale stand, waar je een gratis whitepaper kunt ophalen!
In vijf stappen naar een nieuw sociaal intranet
Om 14:35 vertelt communicatieadviseur Evelyn Bot over de stappen die gemeente de Fryske Marren heeft doorlopen naar een sociaal intranet.
Van de onderzoeksfase tot aan lancering en adoptie: in de presentatie staat niet de techniek centraal, maar de wijze waarop de medewerkers bij het traject zijn betrokken. “Het intranet is ontwikkeld vanuit de vraag van de gebruiker. Niet vanuit Communicatie of de directie. We hebben goed onderzocht waar het nieuwe platform aan moet voldoen. Daar plukken we nu de vruchten van. Het is een samenwerkplatform geworden waarop collega’s elkaar kunnen vinden, met elkaar in documenten werken, et cetera. Het leidt tot tijdwinst en efficiënter werken.”
Het platform van gemeente de Fryske Marren ging in maart 2021 live – midden in de coronapandemie. Volgens Evelyn was dat eerder een voordeel dan een nadeel. “Het thuiswerken heeft ertoe bijgedragen dat ons intranet een plaats voor verbinding werd. Medewerkers konden elkaar zo makkelijk vinden en ze plaatsten veel berichten over dingen die je normaal aan elkaar vertelt bij het koffiezetapparaat. Ook hebben collega’s uit de buitendienst foto’s geplaatst over het werk dat ze doen in bijvoorbeeld de groenvoorziening.”
Daarnaast werd het intranet ingezet om updates te geven over corona. “Het voordeel boven een mailing is dat mensen direct op de berichten kunnen reageren. Dat is sowieso een pluspunt van het intranet: er wordt nu veel minder gemaild.”
Sociaal intranet zorgt voor verbinding
Om 15:20 vertelt communicatieadviseur Nathalie de Weert over de centrale rol die het social intranet van zorgorganisatie Amarant inneemt in het verbinden van meer dan vijfduizend collega’s.
Het intranet van Amarant draait pas sinds afgelopen zomer. Toch heeft het platform van de Brabantse zorgverlener volgens Nathalie al veel opgeleverd. “We zijn een organisatie met ruim vijfduizend medewerkers en vierhonderd locaties. Daardoor kun je niet zomaar bij elkaar langs. Sam, zoals ons platform heet, zorgt voor verbinding. Medewerkers kunnen leren van elkaars expertise. En ze krijgen een breder beeld van de organisatie. Daardoor zien ze wat allemaal mogelijk is als ze willen doorgroeien binnen Amarant.”
Er is veel interactie op het platform, geeft Nathalie aan. “Begeleiders en anderen plaatsen vaak berichtjes en daar wordt over alle locaties heen gereageerd. Dan gaat het bijvoorbeeld om evenementen en succesverhalen. Of iemand geeft aan dat hij een elektrische fiets zoekt voor een cliënt.”
Sam is de belangrijkste informatiebron voor alles wat met corona te maken heeft. “Wij van Communicatie zeggen altijd: kijk niet naar de briefjes die op de deur van een locatie hangen, maar ga naar Sam. Daar staat de meest actuele informatie. Op de coronapagina vind je bijvoorbeeld de protocollen waarin staat in welke gevallen je je moet laten testen of hoe je mondkapjes bestelt.”
Volgens Nathalie is Sam inmiddels onmisbaar. “Hoe kan je anders zoveel mensen in één keer bereiken?”
“We hebben goed onderzocht waar het nieuwe platform aan moet voldoen. Daar plukken we nu de vruchten van.”
Evelyn Bot, communicatieadviseur gemeente De Fryske Marren
Ontvang een gratis whitepaper!
Data is steeds belangrijker bij het managen van je organisatie. De juiste informatie vertelt jou namelijk wat werkt, waar nog kansen liggen en aan welke knoppen je kunt draaien om een verandering te bewerkstelligen.
Met de juiste tooling kun jij ook grip krijgen op het gebruik van het (social) intranet binnen jouw organisatie. Zo ontdek je bijvoorbeeld welke informatie op jouw intranet veel of juist weinig wordt geraadpleegd. Stel vast wat er gebeurt op jouw intranetomgeving, waar je bij kunt sturen en hoe je dat het beste doet.
Dit en meer lees je in onze whitepaper “Social analytics”. Wil jij ook een digitaal exemplaar? Meld je dan bij onze digitale stand!
Over De Walvis – Nationaal Congres Online Verbinding
Het Nationaal Congres Online verbinding wordt georganiseerd door Communicatiebureau De Walvis. Sinds 2013 heeft dit bureau al 30 bijeenkomsten georganiseerd over intranet en de digitale werklplek.
Sinds 2020 zijn alle events online. Een voorbeeld is Hét Nationaal Intranetsymposium dat zo’n 120 deelnemers trok. De Walvis is onafhankelijk en niet gelieerd aan een softwareleverancier.
Het Nationaal Congres Online verbinding is uitermate geschikt voor professionals die betrokken zijn bij het intranet, de digitale werkplek of andere vormen van online verbinding. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om communicatieadviseurs, HR-managers en IT’ers.
Zes redenen om erbij te zijn
✅ Praktijkgericht en actueel
✅ Eerlijke verhalen
✅ Veel keuzemogelijkheden
✅ Laatste trends
✅ Compact programma
✅ Geen doorverkoop van persoonsgegevens
Aanmelden met vroegboekkorting
Tot en met 22 maart betaal je voor één persoon 89 euro (ex. btw). Goed om te weten: je gegevens worden niet doorgespeeld aan sponsors of andere partijen. Deze organisaties gaan je dus niet ongevraagd mailen of bellen.
Extra korting bij meerdere deelnemers
Kom je met meerdere personen van één organisatie? Dan betalen de tweede tot en met de vijfde deelnemer slechts 69 euro per persoon (ex. btw).