Embrace zoekt applicatiebeheerder. Duidelijker kunnen we het niet maken. Wat we wel kunnen doen is uitleggen wat deze functie inhoudt en wat deze meer specifiek bij Embrace inhoudt. Daarvoor hebben we gesproken met Remi. Remi is sinds 1 maart bij ons werkzaam als applicatiebeheerder. En toen sloeg corona toe. Inmiddels is Remi (en de rest van de organisatie) alweer steeds meer op kantoor te vinden. Benieuwd hoe zijn werk eruitziet? Dat waren wij eigenlijk ook wel. Je leest het hieronder.
Verantwoordelijk voor Embrace Workspace
“Sinds 1 maart werk ik bij Embrace als applicatiebeheerder. Ik ben verantwoordelijk voor Embrace Workspace. Wij bieden meerdere stukken software aan, Embrace Workspace is het social intranet-gedeelte. Wanneer onze consultants klaar zijn bij de klant, zetten zij work-items voor mij klaar. Vervolgens zorg ik ervoor dat de omgeving voor deze klant wordt opgezet.
Ik werk dus aan de route naar de livegang toe. Ik zorg onder andere voor de koppeling met de Azure AD-omgeving en dat de diverse plug-ins geïnstalleerd worden. Dit lever ik op mijn beurt dan weer af bij de consultants. Zij kunnen hierin dan bepaalde functies, content en widgets klaarzetten. De definitieve inrichting van de omgeving ligt uiteindelijk bij de consultants.”
Nieuwe functie binnen Embrace
De functie van applicatiebeheerder is een nieuwe functie. “Ik ben dan ook de eerste applicatiebeheerder binnen Embrace. In ieder geval de eerste met die officiële titel. Waar ik mij vooral mee bezig houd? Dat zijn toch wel de migraties. Migraties van de wat ‘moeilijkere’ klanten. Dit kunnen klanten zijn die bijvoorbeeld nog een stuk maatwerk hebben.
Het overzetten van plug-ins, dat doe ik niet. Dat doen de programmeurs. Ik bereid wel een gedeelte hiervan voor. Ik houd steeds in het achterhoofd: Wat moet er gebeuren en waar gaan we naartoe? Ik moet dan ook wel het een en ander afweten van Microsoft Azure DevOps. Daar moet je gewoon je weg in kunnen vinden. Dat wordt namelijk gebruikt voor het opzetten en voor het updaten van de omgevingen.”
"Ik kom uit de support-wereld"
“Voordat ik bij Embrace kwam werken, was ik vooral bezig met het supporten van klanten. Ik kom dus uit de support-wereld. Eerst in de telefonie, voor VOIP-oplossingen. Daarna van Exact. Dat was jammer genoeg wat droge kost. Het leukste van die eerdere functies vond ik het technische gedeelte. Het opzetten van Windows-servers en het inrichten van de technische aspecten.
Daar ben ik nu bij Embrace als applicatiebeheerder het meeste mee bezig. Dat is het grootste gedeelte van mijn werk en dat vind ik erg leuk om te doen. Ik stap dan ook – meestal – met erg veel plezier mijn bed uit.”
Begeleiding
“Het viel wel mee hoeveel begeleiding ik in het begin nodig had. Daar speelt mijn ervaring vanuit vorige banen natuurlijk ook wel een rol bij. Het was vooral het Embrace-specifieke gedeelte waar ik enige begeleiding bij kon gebruiken.
Daar loop ik trouwens nog steeds wel eens tegenaan. Echt gewoon de inhoud. Qua widgets. Wat is nu een Umbraco-widget (red. Umbraco is het CMS-systeem van Embrace)? En wat is nu een Embrace-widget? Daar ben ik nog steeds wel een beetje zoekende in.
Bij sommige termen denk ik: Waar hebben jullie het nu over? Maar als je die een paar keer hoort, dan snap je dat ook wel. Gelukkig heb ik collega’s die me altijd willen helpen en daar dan ook goed de tijd voor nemen. Gewoon even samen zitten om bepaalde zaken uit te leggen.”
Samenwerken
“Op het technisch vlak werk ik vooral samen met de programmeurs. Op het communicatievlak richting de klanten zijn dat vooral mijn collega’s van Support. Samen bedenken we het antwoord op vragen als: Hoe pakken we dit aan? Wat hebben we daarvoor nodig? En wat moet ik vervolgens van de klant weten om daarmee aan de slag te gaan?
Bij de consultants is het leuk om te zien dat er consultants zijn met een beetje meer technische kennis en sommigen met wat minder. Zij met wat minder technische kennis help ik er graag doorheen. Bijvoorbeeld met het stellen van de juiste vragen, om die vervolgens bij de klant neer te leggen. Over waar het op dit moment misgaat en wat wij van de klanten nodig hebben om dit op te lossen.”
Wat vind je van Embrace Workspace?
“Ik had zelf niet verwacht dat ik ooit met intranetten zou werken. Intranet, bestaat dat nog? Workspace is ook eigenlijk geen intranet meer, want het wordt extern gehost. Mensen kunnen er ook vanuit huis bij. Die knop moest in het begin wel even om. Maar het ontwikkelt zich en het is mooi om te zien dat er nog zoveel aan ontwikkeld wordt.”
Uitzoeken en problemen oplossen
“Wat ik het leukste vind van mijn werk als applicatiebeheerder? Zo nu en dan valt er iets om. Het probleemoplossende, het uitzoeken, dat vind ik erg leuk. En het updaten van klanten die nog op een oude omgeving draaien. Ook weer het uitzoekwerk dus. En het klantcontact dat hierbij hoort. Dat je bijvoorbeeld een leuke IT’er aan de andere kant treft. Iemand waarmee je samen de puzzel oplost.”
Waar moet een applicatiebeheerder over beschikken?
“Om als (junior) applicatiebeheerder bij Embrace aan de slag te gaan, is het goed om een stevige basis aan IT-kennis te hebben. Als je een goede basiskennis hebt en je weet hoe alles een beetje in elkaar steekt qua techniek, dan komt het gewoon goed. Als applicatiebeheerder moet je verder flexibel zijn. Je moet snel kunnen schakelen tussen producten en tools.”
Iets voor jou?
Is de functie van applicatiebeheerder iets voor jou? Lijkt het je leuk om de nieuwe collega van Remi te worden? Bekijk de vacature hier.